JOM LAYAN IKLAN

Sunday, November 6, 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA


Hari Raya Korban datang lagi.... cerita kat tv semuanya penuh dengan keinsafan... best best....

Sempat juga terlihat video yang kawanku share.... sangat bermakna...... Islam penyerahan diri dari segi makna.... semua haiwan pun tahu akan maknanya Islam... tgk shj video ni.  Kambing-kambing tu tahu apa perlu buat apabila dibisikkan Bismillahuallahuakbar...... depa terus rebahkan diri dan ready untuk disembelih.  macam nilah agaknya pengorbanan Nabi Ismail ketika ingin disembelih oleh ayahanda baginda Nabi Ibrahim dalam manjalankan perintah Allah. Ikhlas dirinya terhadap perintah Allah....

Meh buat refleksi diri.......
Malu nak cakap...... banyak yang perlu diperbaiki.... dari solat sehinggalah kepada kehidupan seharian yang lain.  Boleh ke hidup tanpa FB, tanpa eletrik, tanpa tv?????? Semua benda ini membuatkan kita terbuai dalam pelukan dunia dan lupa nikmat akhirat.... natijahnya.... akhirat itu bukan nikmat sebaliknya sesuatu yang ditakuti.. tak yah akhirat... alam barzah tu kita kena tanya diri kita..... bersediakah kita..... ikhlas kah kita di dunia ini?

Apabila tengok cerita Panggilan Baitullah, diri ini tertanya-tanya samada pengorbanan yang dibuat selama ini tak kira dari segi wang atau harta benda ini diterima Allah atau tidak.... takut sangat kalau tetiba ada sekelumit rasa mengungkit dan mengharapkan balasan.... takut kalau tercakap..... "Kita pernah tolong dia dulu, sekurang-kurangnya kenalah...... (isi sendiri) "

Taknak lah pula diri ini sibuk juga berkata "Cukuplah Allah sahaja untuk diriku ini..." tapi bila buat apa checklist yang penting dalam hidup...Allah itu tak tersenarai sebagai yang pertama.... entah2 lupa nak tulis dalam cheklist.... "Hidup dan matiku hanya untuk Mu Ya Allah" - tapi bermati-matian simpan duit untuk beli tudung Fareeda yang lawo dan mahel itu.....

HUHUHUHUHUHU malukan??????

Lagi haru tahun ini tak dapat pula nak menyumbang untuk korban..... kalaulah tahun ini raya korban yang terakhir bagi ku atau mungkin bagi dunia ini (konon tahun 2012 kan kiamat) kan aku ni dah tergolong dalam golongan yang rugi..... :(     Kat sini jer dah nampak diri ini belum ikhlas lagi ...... Insaf...insaf....takut....

Selepas ini nak buat a point... InsyaAllah nak berkorban setiap tahun... bukan untuk menunjuk2 tapi inginkan keredhaan Allah....pasal berkorban itu banyak pahalanya kalau benar2 Ikhlas..... agaknya...boleh ke aku korban macam cerita Muhammad Haq dalam cerita Panggilan Baitullah ... insan yang tak dapat menunaikan haji tetapi mendapat pahala seperti inisan yang pergi haji......

TAPI................ sibuk jugaklah diri ini masak untuk Raya Haji..... buat laksa Johor jer.... itu pun perpuluh kali telefon mak... Alhamdulillah jadi.....

(Sayang berkorban masa membantu menggulung spegetti laksaku)

Hantar sikit kat Akbar and the gang yang IKHLAS BERKORBAN MENCUCI RUMAHKU setiap minggu TANPA BAYARAN..... May Allah bless u guys...

Ana datang untuk amik makanan istimewa daripada kakak dia terchenta ini... maklumlah...selama ini hanya Anna aje yang BERKORBAN untuk MASAK UNTUK KAKAK DIA NIH dia walaupun dia dah sarat mengandung.....


Harapan aku....
Aku ingin menjadi seorang insan yang lebih menyerah diri kepada Allah dalam semua bentuk .......... InsyaAllah... semoga amalan aku diterima.... Semoga Syaitan tidak menggoda.... Amiin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...