JOM LAYAN IKLAN

Sunday, June 8, 2008

SAYA CIKGU HANIM

Hari ini, hatiku berbunga-bunga menerima sms daripada bekas pelajarku MunYee. Dia ingin mendapatkan butir-butir diriku sebagai referral bagi membolehkannya untuk mengisi borang pengajian perubatan di Moscow.

"Cikgu, MY sini. I nak minta alamat cikgu. Sebab I dapat surat tawaran dr medical uni di moscow, rusia. Hujung bulan aug nak pergi. Uni itu beri kita borang utk isi butiran spy dpt mohon loan dan biasiswa dr kementerian pertahanan ngr kita. Dalam borang tu, n reference. jadi i nak minta cikgu jadi reference saya".

Balasanku,
Boleh dear. Happy to hear the news. Leftenan Dr Mun Yee.

Dan balasannya pula,
Aiya cikgu jgn ketawakan saya. Tapi saya gembira dpt restu cikgu. Saya selalu ingat kata-kata cikgu. Walaubagaimana kita rajin atau bijak paling penting mesti dapat restu cikgu. Saya janji akan belajar dengan tekun dan akan beri sumbangankpd ngr n bangsa di ngr kita sendiri. Walau saya belajar di luar negara, saya akan kembali berkhidmat di negara sendiri. Hehe kata-kata cikgu akan sentiasa saya ingat.

Ada juga antara pelajarku yang ingat kata-kataku. Sama seperti Marianne dan juga Sabrina yang sehingga kini akan menghantarku email untuk aku merestui mereka sebelum mengambil peperiksaan di kolej. Mereka semua pelajar cemerlang di sekolah mahupun di kolej masing-masing. Aku bangga akan pencapaian mereka. Lebih membanggakan diriku, kecemerlangan mereka disusuli dengan sikap rendah diri dan tidak pernah angkuh terhadap orang lain. Aku masih ingat lagi MY yang berusaha untuk mengajar rakan-rakan sekelas dalam subjek Bio. Dia mengajar dengan sabar dan bersemangat. Aku memang sentiasa menggalakkan anak didikku yang bijak untuk mengajar rakan mereka yang lemah. Cara itu bukan sahaja mengajar mereka untuk berkongsi ilmu, malah apa-apa yang diajarkan kepada rakan itu tentu akan memudahkannya untuk menjawab dalam peperiksaan. Keputusan mereka pun cemerlang. Apabila melihat kejayaan mereka, aku katakan kepada diriku, aku bukan Cikgu Hebat, aku hanya Cikgu Hanim tetapi pelajar-pelajarku hebat belaka.

Kepada Mun Yee,
Selamat belajar. Apabila sudah jadi doktor ingat akan janji kamu yang pernah kamu luahkan kepada cikgu dulu. Kamu ingin menjadi doktor kerana ingin membantu masyarakat terutamanya mereka yang kurang bernasib baik. Jangan jadi doktor yang hanya ingin mengaut keuntungan. Apabila berada di negeri orang jaga diri. Jaga adat dan tradisi kita. Jangan cemarkan maruah diri, keluarga dan juga bangsa. Hidup jangan alpa. Dalam kesibukan untuk belajar nanti, jangan lupa untuk jaga kesihatan diri. Makan minum mesti dijaga. Sekali sekala pergilah melancong. Tenangkan fikiran. Nikmati juga keindahan negeri orang. Nanti suatu hari apabila kita berjumpa, bolehlah kamu ceritakan semua pengalaman ini kepada cikgu nanti.

Salam sayang daripada cikgu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...