JOM LAYAN IKLAN

Wednesday, February 6, 2008

PERSARAAN PUAN PHUA AH ENG





Pn. Phua Ah Eng merupakan guru berjawatan HEM di sekolahku. Perkenalanku yang pertama dengan beliau adalah ketika beliau menyambut kedatanganku di SMK Taman SEA pada tahun 2000. Ketika itu aku ditempatkan di sesi petang. Selama di sana aku mengenali Pn Phua sebagai seorang yang penyayang. Tak pernah pun sebenarnya beliau memarahi murid-murid dengan nada yang tinggi. Semua pelajar sayang akannya. Aku masih ingat ketika seorang guru yang telah pun berpindah dari sekolah ini mengadu bahawa beliau memarahi beberapa orang murid atas kenakalan mereka dan mengugut mereka untuk dihantar kepada beliau. Murid-murid tersebut dengan nada yang berani mencabar guru tersebut untuk dibawa kepada Pn Phua. Mereka percaya bahawa Pn Phua akan membela mereka. Jelas menunjukkan bahawa Pn Phua dikasihi pelajar.

Pn Phua pandai memujuk. Dia sentiasa dapat berkata-kata dengan baik walaupun situasi tersebut agak tegang. Aku masih ingat ketika aku agak keberatan untuk menyertai aktiviti untuk pilihan raya. Namun begitu, kata-kata beliau sungguh lembut dan dia tahu aku akan kalah dengan ayat seperti "It's good for u & u can learn s lot." Apabila beliau dinaikkan pangkat sebagai HEM, aku lihat diri Pn Phua tidak seceria ketika beliau di sesi petang. Tentu bebanan kerja yang berat telah membuatkan beliau agak tertekan. Macam manapun, murid-murid tetap menyayangi beliau. Bukan sahaja murid-murid sayang akan beliau, malahan juga guru-guru. Kalau ada apa-apa teguran, Pn Phua akan memanggil guru tersebut dengan cara yang amat tersembunyi tidak seperti sesetengah pihak yang lantang menegur di khalayak ramai. Cara ini sudah pasti tidak mengaibkan pihak yang ditegur. Aku suka cara ini. Dengan cara ini aku akan lebih berhati-hati dalam majalankan tugas sebagai seorang guru dengan cara yang lebih profesional. Jika aku ditegur dengan cara yang menyakitkan hati, tentu aku akan rasa bersalah dan rendah diri. Terasa bagai dibenci. Pn Phua memberikan aku semangat sebagai sesorang pendidik muda di sekolah ini. Di bawah Pn Phua jugalah pada tahun keempat berkhidmat, aku dinobatkan sebagai salah seorang penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang. Alhamdulillah. Ini semua dorongan, galakan dan kepercayaan yang telah diberikan Pn Phua kepada aku.

Pada tanggal 4 Feb yang lalu, Pn Phua menyambut hari lahir beliau yang ke 55 dan ini turut bermakna bahawa beliau akan menamatkan perkhidmatan sebagai seorang guru di sini. Dari awal pagi sehinggalah ke saat beliau pulang, beliau tidak henti-henti menitiskan air mata. Tentu berat perasaan beliau untuk meninggalkan sekolah ini. Maklumlah sudah 25 tahun berkhidmat menucurahkan bakti di sini. Pada hari ini jugalah sekolah mengadakan uapacara gilang gemilang untuk Pn Phua. Konsert diadakan dari padi hingga ke tengahari. Mmmm..... Aku pun tak mahu ketinggalan. Bersama-sama beberapa orang guru lain aku menari! Agogo lak tuh!! Dengan perasaan malu-malu kucing, aku menempatkan diriku di bahagian paling belakang sekali dengan harapan tak adalah yang perasan. Aku berdiri berhampiran dengan backdrop hati. Bajuku berwarna merah kain pula hitam. Hati itu berwarna merah berlatarbelakangkan warna hitam. Oleh itu, diriku dan backdrop akan 'serasi'. Hahahah.. seronak rasanya dapat menari walau pun diriku sebenarnya agak kaku ketika menari :)) Apa salahnya. Sekali sekala... berhibur dan menghiburkan :)

Sebenarnya, sepanjang majlis persaraan ini, aku berfikir. Aku melihat Pn Phua. Dia sedih meninggalkan sekolah ini. Dia 'hidup' di sekolah ini. Lihat sahaja sambutan para murid. Mereka semua turut sedih akan kehilangan seseorang yang memahami mereka. Sekarang, aku ingin pula tanyakan tentang diriku. Adakah diri ini mampu memberikan harapan kepada anak didikku yang memerlukan? Adakah diri ini seorang yang disanjungi atau ada sahaja bahan untuk dikutuk dan dilupakan? Aku tidak mahukan pangkat atau jawatan yang hebat dalam bidang pendidikan ini tetapi aku mahu 'menyentuh' kehidupan. Mereka adalah anak didikku. Terus terang aku katakan, bahawa aku tidak tahu diriku ini di mata mereka. Biarlah pada hari persaraan aku nanti aku dapat melihat semua kejayaan anak didikku dan ini semua bukti kepada menefestasi sentuhanku. Insya Allah. Biarlah kulihat kejayaan 'batch' muridku yang pertama Azhar, Adli, Anis, Julie, Syafiq, Hock Jeen dan lain-lain lagi. Semoga berjaya sayangku.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...