JOM LAYAN IKLAN

Saturday, February 16, 2008

MINGGU BAHASA DAN MINGGU PENGAJIAN AM


Latihan mengikut babak

Usaha-usaha untuk memperbaik mutu lakonan.

Pelajar 5Br bersedia untuk lakonan terhebat abad ini :)


Sepanjang minggu selepas sambutan Tahun Baru Cina ini, 11/2-15/2, merupakan Minggu Pengajian Am dan Bahasa Malaysia. Antara aktiviti yang dilaksanakan adalah kuiz dan juga drama. Semua anak-anakku menunggu-nunggu saat untuk menunjukkan bakat masing-masing dalam seni pementasan. Walaupun telor bahasa ibunda masing-masing sangat kuat (35 palajar Cina dan 3 pelajar India), namun semangat kekitaan yang mereka tonjolkan benar-benar telah membawa mereka ke mercu kejayaan. Aku amat terharu terhadap kerjasama yang mereka tunjukkan.

Walaupun, aktiviti ini merupakan aktiviti bersempena Minggu Bahasa, aku mengambil kesempatan untuk menggunakan platfom ini untuk mengajar mereka pebagai perkara dan sudah pasti P&P ini tentu akan bersangkutan dengan P&P ICT. Kali ini pelajar diberi tugasan yang lebih kompleks daripada biasa. Mereka diminta untuk mewujudkan organisasi yang dapat memastikan perjalanan persembahan berjalan dengan lancar, membuat rakaman video, menghasilkan pamplet, menulis blog, membuat laporan aktiviti, belajar mengendalikan mesyuarat, belajar memberi komen yang membina, dan banyak lagi. Walaupun berat, aku percaya mereka telah mempelajari pelbagai perkara. Malah lebih daripada rakan-rakan seangkatan mereka di sekolah ini.

Antara objektif P&P ini adalah untuk menerapkan nilai kerjasama dan memberikan pendedahan tentang pelbagai perkara yang berlaku dalam kehidupan yang sebenarnya. Aku tidak mahu anak-anakku tahu menulis minit mesyuarat tetapi tidak pandai mengendalikan mesyuarat. Aku tahu bahawa anak didikku mempunyai pelbagai kelengkapan ICT dan gadjet elektronik yang canggih tetapi tidak pandai menggunakannya secara yang terbaik. Aku mahu mereka berfikiran kreatif dalam menghasilkan sesuatu tugasan dan berusaha untuk menghasilkan sesuatu yang terbaik. Mereka selalu mengatakan bahawa aktiviti P&P di luar negara sangat menarik kerana murid-murid di sana diberi peluang untuk melakukan pelbagai aktiviti berbentuk projek. Kali ini, sudah pasti akan aku berikan kepada mereka pelbagai projek dan sudah tentu projek-projek ini berguna juga untuk peperiksaan yang bakal mereka hadapi pada hujung tahun nanti. Itulah namanya pengalaman pembelajaran. Teori pembelajaran melalui pengalaman ini sebenarnya telah diasaskan oleh Jean Piaget seorang ahli psikologis dan biologis. Proses pengajaran dan pembelajaran menurut beliau, dipengaruhi oleh faktor biologi seseorang dan setiap manusia normal mempunyai tahap-tahap perkembangan pemikiran mengikut tahap umur yang dinyatakan dalam kajian beliau (genatic epestemology). Anak didikku semuanya dalam lingkungan umur 16 hingga 17 tahun. Ini bermakna bahawa mereka berada di tahap akhir tahap perkembangan yang dinyatakan oleh Piaget yang mana mereka sebenarnya berupaya untuk memahami sesuatu konsep yang abstrak. Ini membolehkan mereka melihat sesuatu perkara yang tersirat dan sudah pastu berupaya untuk melaksanakan tugasan kerja yang agak kompleks. Kalau mereka tak mampu, maka tahap pemikiran mereka tidak ubah seperti kanak-kanak tadika sahaja.

Tugasan sebenar bersempena aktiviti yang dijalankan masih belum disiapkan sepenuhnya. Selepas semua tugasan dihantar, barulah aku boleh menilai mutu hasil kerja mereka. Melepaskan batuk ditangga ataupun sebaliknya.

1 comment:

mahani said...

Your blog was read by a person known as honey m also....mahani mahmud...care to get to know me...
email honeystf@yahoo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...