JOM LAYAN IKLAN

Thursday, August 30, 2007

MALAYSIAKU GEMILANG - 5O TAHUN KEMERDEKAAN



MALAYASIKU GEMILANG.
Begitulah tema hari kemerdekaan Malaysia yang ke-50. Subhanallah dan Alhamdulillah, aku masih hidup di bumi ini untuk menyaksikan hari yang penuh gemilang ini.

Apakah makna merdeka untukku?
Merdeka? Kalau dulu, merdeka lebih sinonim dengan pembebasan sesorang atau negara daripada cengkaman pihak penjajah. Namun, sekarang Merdeka bagiku lebih kepada perjuangan untuk hidup bebas dalam keadaan yang aman dan harmoni. Sebagai seorang anak Malaysia pasca Merdeka, aku perlu mempertahankan negaraku daripada segala ancaman luar dan dalam yang menggugat keharmonian. Bagi diriku secara personal, aku ingin bebaskan mindaku daripada sikap-sikap negatif diriku sendiri seperli amalan bertangguh, malas, dan kelam kabut. Astaghfirullah, Ampunilah aku ya Allah. Sikap negatif ini sememangnya sentiasa membelenggu hidupku. Selain itu, aku ingin sekali dipandang sebagai seseorang insan yang berjiwa tinggi, berkredibiliti, berhemah tinggi, sabar, dan sentiasa berjuang untuk agama dan bangsa.

Mmmmmm....1/2 jam lagi menjelang merdeka.
YB Rais Yatim cimta lagu tema. Aku takkan tak buat apa-apa. Serangkap dua pun jadilah. Ikhlas daripadaku untuk tatapan anak bangsa.

Anak Merdeka

Esok 50 tahun Negeri Cinta merdeka
Aku di sini menyaksikan segala,
Saksi penuh bangga,
Melihat negeriku aman merdeka,
Hidup bahagia dengan semua warna,
Membentuk satu bangsa.

Hari ini,
Ketika menyanyikan lagu Negeri Cinta,
Mata menitiskan airnya,
Titisan bangga melihat semangat anak merdeka,
Berjiwa merdeka,
Berjiwa meriah.

Esok,
Harapanku bertambah menggunung,
Melihat semua terus memayung negeri tercinta,
Untuk tatapan dunia,
Untuk kebanggaan kita semua.

Dedikasi diriku hari ini,
Sememangnya bermakna untuk semua.
Semangatku sebagai anak merdeka...

Nukilan Salam Merdeka,
Hannirm Salleh
5 minit sebelum Sambutan Kemerdekaan ke-50,
30 Ogos 2007

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...