JOM LAYAN IKLAN

Thursday, August 30, 2007

MALAYSIAKU GEMILANG - 5O TAHUN KEMERDEKAAN



MALAYASIKU GEMILANG.
Begitulah tema hari kemerdekaan Malaysia yang ke-50. Subhanallah dan Alhamdulillah, aku masih hidup di bumi ini untuk menyaksikan hari yang penuh gemilang ini.

Apakah makna merdeka untukku?
Merdeka? Kalau dulu, merdeka lebih sinonim dengan pembebasan sesorang atau negara daripada cengkaman pihak penjajah. Namun, sekarang Merdeka bagiku lebih kepada perjuangan untuk hidup bebas dalam keadaan yang aman dan harmoni. Sebagai seorang anak Malaysia pasca Merdeka, aku perlu mempertahankan negaraku daripada segala ancaman luar dan dalam yang menggugat keharmonian. Bagi diriku secara personal, aku ingin bebaskan mindaku daripada sikap-sikap negatif diriku sendiri seperli amalan bertangguh, malas, dan kelam kabut. Astaghfirullah, Ampunilah aku ya Allah. Sikap negatif ini sememangnya sentiasa membelenggu hidupku. Selain itu, aku ingin sekali dipandang sebagai seseorang insan yang berjiwa tinggi, berkredibiliti, berhemah tinggi, sabar, dan sentiasa berjuang untuk agama dan bangsa.

Mmmmmm....1/2 jam lagi menjelang merdeka.
YB Rais Yatim cimta lagu tema. Aku takkan tak buat apa-apa. Serangkap dua pun jadilah. Ikhlas daripadaku untuk tatapan anak bangsa.

Anak Merdeka

Esok 50 tahun Negeri Cinta merdeka
Aku di sini menyaksikan segala,
Saksi penuh bangga,
Melihat negeriku aman merdeka,
Hidup bahagia dengan semua warna,
Membentuk satu bangsa.

Hari ini,
Ketika menyanyikan lagu Negeri Cinta,
Mata menitiskan airnya,
Titisan bangga melihat semangat anak merdeka,
Berjiwa merdeka,
Berjiwa meriah.

Esok,
Harapanku bertambah menggunung,
Melihat semua terus memayung negeri tercinta,
Untuk tatapan dunia,
Untuk kebanggaan kita semua.

Dedikasi diriku hari ini,
Sememangnya bermakna untuk semua.
Semangatku sebagai anak merdeka...

Nukilan Salam Merdeka,
Hannirm Salleh
5 minit sebelum Sambutan Kemerdekaan ke-50,
30 Ogos 2007

Tuesday, August 21, 2007

Bermain Futsal kali pertama

Futsal? Cikgu main futsal? Mesti ramai yang tak percaya. Betul.... Cikgu main futsal.. Futsal merupakan satu permainan bola sam seperti bola padang. Cuma yang membezakan adalah jumlah pemainnya yang haya lima orang sahaja untuk setiap pasukan. Mmm... Cikgu memang kaki bangku. Tendang bola ikut nasib jugak. Selalunya tendang angin ajer.

Namun begitu, pada tanggal 20 Ogos 2007, 11 hari menjelang merdeka ke 50, Cikgu bermain futsal dengan pelajar form six. Ini semua gara-gara Yee Cheng yang terpaksa memasukkan Cikgu dalam pasukannya memandangkan hanya dia sahaja wakil kelas 6bS yang hadir untuk pertandingan tersebut. Dia kata, tendang ajer cikgu... Jadi... apabila bermain, cikgu pun tendang sahaja bola. Mula-mula main dengan pasukan bercampur (lelaki & perempuan bercampur dalam satu pasukan). Masa tu tak warm up lagi. Pelajar lelaki bermain ganas sekali. Ada satu insiden yang telah menyebabkan bola melayang terus ke perut... aduh!! Tolak 5 markah untuk PA atau tak layak menduduki kertas PA!! Untuk permainan yang kedua pula, permainan untuk pasukan perempuan. Mmm... yang ini paling menyeronokkan. Disebabkan oleh keputusan yang seri, maka terpaksalah diadakan tendangan penalti. Hahahahha Aku tendang, bole masuk. Kui3. Inilah kali pertama bermain bola. Inilah masanya para pelajarku pula yang mengajar. Seronok kejap.

Hari ini pula aku dah mula rasa sakit satu badan terutamanya bahagian otot peha. Nak naik tangga pun susah... Apabila dah sakit badan macam ni, aku pun nak jugak tahu serba sedikit tentang otot tubuh badan. Jika mengikut anotomi badan, bahagian otot peha aku yang sakit tu namanya, sartorius, rectus femoris dan adductor longus. Otot badan yang lain pula ialah external oblique.

Malumat tentang anotomi badan dan otot boleh dilayari di web ini http://www.gwc.maricopa.edu/class/bio201/muscle/leg1.htm

Terima kasih kepada semua pelajar tingkatan enam bawah kerana berjaya mengadakan aktiviti yang berfaedah ini. Tahniah kepada semua pemenang.

Thursday, August 16, 2007

Negarakuku - Penghinaan untuk Malaysia

Namewee - Seorang rapper rakyat Malaysia yang sedang menuntut di luar negara telah menggunakan lagu Negaraku iaitu lagu kebangsaan negara dengan rentak rap. Alasannya, lagu Negaraku membosankan dan dengan nada rap, lagu kebangsaan tersebut diharapkan dapat diberi nafas baru untuk generasi muda Malaysia.Memberi nafas baru kepada rentak lagu kebangsaan bukanlah perkara yang baru untuk kita. Sebelum ini pun kita telah pun menukarkan rentak lagu kebangsaan kepada rentak yang lebih bertenaga (tahun 2003 oleh Tun Mahathir) sebelum ditukarkan semula kepada rentak asal semula.

Namun, apa yang menyedihkan adalah penyanyi tersebut telah dengan terang-terangan menghina Malaysia dari pelbagai sudut, termasuklah penghinaan terhadap pemimpin, agama, bangsa dan negara. Sebagai seorang Islam, diri ini terasa amat sedih dengan kata-kata oleh anak kelahiran Muar ini. Jika si anak ini benar-benar dapat memahami maksud tersirat dalam azan subuh yang dilaungkan pada setiap pagi, tentu dirinya akan insaf. Wahai Namewee, ingatlah, Islam tidak pernah mengajar umatnya untuk menghina agama yang lain. Negarakuku - lagu kebangsaan gubahan anak muda Cina Malaysia yang sedang menuntut di negara Taiwan dengan secara waras telah menghina Malaysia dengan cara yang amat memalukan. Aku katakan dirinya waras kerana dia sendiri menyatakan bahawa lagunya mungkin setajam duri durian, mungkin busuk namun sedap dimakan.

Jika ikut definisi untuk perkataan 'kuku' bagi kaum India, 'kuku' bermaksud gila. Jadi, Negarakuku - Negara Gila, bukan begitu? Adakah ini merupakan hadiah seorang rakyat Malaysia sempena hari ulang tahun Malaysia yang ke-50. Sedih rasanya membaca lirik yang telah diterjemahkan. Perasaan malu tak usahlah cerita... Kalaulah ada lagi tulah raja, nahas dirinya. Agama Islam dan Melayu dihina. Pihak kerajaan telah turut diperlekehkan. Antara penghinaan yang dinyatakan adalah pegawai kerajaan yang pemalas, polis yang kuat makan rasuah, dan juga kaum Bumiputra yang lemah. Bait-bait lagu tersebut sudah pasti dapat mengundang kemarahan pelbagai pihak dan boleh menjejaskan kemakmuran dan kedamaian Malaysia.

Bagi kaum Bumiku,
Inilah pula kata-kataku. Rasa dalam hati ini memanglah marah dan tercabar. Namun pendekatan kita haruslah bijak. Janganlah kita tunjukkan kemarahan ini dalam bentuk yang negatif seperti menyimbahkan lagi minyak dalam keadaan yang boleh membuat mana-mana pihak yang membara terbakar pula. Buruk akibatnya nanti. Rosak pula perpaduan yang dibina. Kita juga akan rugi. Sebaliknya, kita doakan agar si anak tersebut memahami konsep agama Islam yang sebenarnya agar dia tidak berpeluang untuk menghina agama Islam malah menghormatinya sama seperti menghormati agama-agama lain di dunia. Tunjukkan bahawa Islam adalah sebuah agama yang syumul, yang suci dan benci akan penghinaan mahupun melakukan sesuatu yang keji seperti menghina agama lain. Jelaskan kepadanya tujuan azan dilaungkan dan buatlah dirinya faham akan bait-bait murni dan suci dalam azan tersebut. Biarlah dia sedar bahawa terdapat maksud di dalam azan subuh yang boleh diambl oleh kaum lain sebagai motivasi diri apabila memulakan hari.

Penghinaan terhadap kaum Malayu dan Islam secara total dapat dilihat dalam persembahan anak tersebut. Wahai bangsaku. Jangan cepat melenting. Kita boleh marah. Namun seperti yang aku katakan jangan simbah minyak. Nak marah kena ada caranya. Salurkan kemarahan semua kaum ini dengan cara yang lebih positif. Jadikan kata-kata anak tersebut sebagai teguran untuk pembangunan diri ini juga. Antara kata-kata lain oleh Namewee adalah masalah yang sering kita dengar di negara kita iaitu gejala rasuah dan sistem perkhidmatan awam yang lembab. Bangsaku, kalau kita marah, kita hanya membenarkan kata-kata anak ini. Tunjukkan kepada dirinya dan juga bangsa-bangsa lain di Malaysia malah di dunia bahawa kita ini TIDAK MENGAMBIL RASUAH,dan jika kita ialah seorang kakitangan awam, KITA ADALAH PENJAWAT AWAM YANG DEDIKASI DAN DISEGANI, dan yang paling baik adalah dengan menunjukkan bahawa ISLAM IALAH AGAMA YANG SYUMUL. Jika kita sendiri yang leka terhadap agama kita dan tidak menegakkan syiar Islam, siapakah yang akan menghormati agama kita. Jelas menunjukkan bahawa, untuk orang lain menghormati agama kita, kita dulu perlu melakukannya - hormat agama sendiri, pertahankan Rukun Iman dan Islam kita.

Bagi kaum yang lain,
Di sini, ingin aku rakamkan rasa hormatku terhadap pengorbanan yang kalian lakukan untuk negara kita yang tercinta ini seiring dengan pengorbanan oleh kaum Melayu sendiri. Pemahaman dalam menghayati perjuangan KONTRAK SOSIAL oleh kalian amat aku kagumi. Perjuangan kalian dalam pengembangan ekonomi Malaysia amat aku banggakan. Ketekunan bangsamu untuk berjaya seharusnya menjadi contoh tauladan bagi bangsa Melayu.

Dan untuk semua,
Kita semua ada kelebihan kita yang tersendiri menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang unik. Kaum Cina terkenal dengan sifat keusahawanan mereka, Melayu pula akan mempertahankan negara dari serangan musuh dan tidak akan pula gentar darah tumpah dan nyawa hilang dalam medan peperangan dalam perjuangan mempertahankan Malaysia. Kaum India juga dengan perjuangan mereka yang tersendiri. Kita ini anak Malaysia, Bentuk perjuangan kita mungkin berbeza, tetapi semuanya kita lakukan dengan satu hati untuk Malaysia.

DAN,
Belek-beleklah diri kita. Janganlah kita semua mudah lupa. Kupaslah kata-kata anak ini untuk pedoman kita semua. Marah memang kita marah, namun fikirkanlah kemarahan kita dan layanlah kemarahan kita dengan cara yang lebih berhemah. Cara yang menguntungkan kita semua. Pokok pangkalnya, kita harus FIKIRRRRRRRRRRR........... KEMERDEKAAN MALAYSIA, HARUS KITA PERTAHANKAN.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...