JOM LAYAN IKLAN

Thursday, June 28, 2007

MALAYSIA 50 TAHUN

Sudah 50 tahun berlalu sejak laungan bermakna daripada PM Allahyarham Tuanku Abdul Rahman.Namun ramai lagi yang belum merdeka. Sedeh....

Saturday, June 16, 2007

CATATAN HARI GURU 2007

Hari Guru Tahun 2007 tahun ini amat unik. Bukanlah aku menerima sebarang hadiah seperti dalam cerita komsas Hadiah Hari Guru tetapi kali ini pelajar-pelajar tingkatan 6 telah menyanyikan lagu ciptaan mereka sendiri. Siap ada video latar lagi! Amat melucukan dan mengharukan. Itulah hadiah yang paling istimewa untukku pada tahun ini yang dikongsi bersama dengan semua warga SMKTS.

Tema Hari Guru tahun ini adalah GURU PENJANA MODAL INSAN GEMILANG. Hmmm... satu tanggungjawab yang amat besar. Tentu ada banyak rasional yang difikirkan sehingga terhasillah tema yang penuh erti ini. Aku pasti salah satu daripadanya adalah keruntuhan akhlak dalam kalangan remaja yang semakin menjadi-jadi. Tambahan lagi, ramai juga ibu bapa yang tidak peka terhadap perkembangan diri anak-anak mereka sehingga ramai juga yang terlibat dalam anasir-anasir yang tidak baik. Ada ibu bapa yang ingin mendidik, tetapi disebabkan oleh pengaruh negatif pelbagai pihak luar telah menyebabkan si anak langsung tidak mahu mendengar nasihat ibu bapa. Maka ramailah antara para remaja dan belia kita yang boleh dikategorikan sebagai Si Tanggang atau Si Malim Kundang. Jika masalah ini tidak diatasi maka gagallah hasrat kerajaan untuk menhasilkan Malaysia sebagai negara maju pada tahun wawasan kita iaitu Tahun 2020.

Sebagai seorang yang diamanahkan untuk menjana masyarakat gemilang, mana-mana Cikgu di Malaysia pun harus gemilang. Kenaikan gaji kakitangan kerajaan baru-baru ini telah memberikan semangat baru kepada para guru untuk berkhidmat. Memang sukar bagi guru-guru yang berkeluarga terutamanya untuk hidup di bandar dengan gaji hanya RM2K. Jika suami isteri pun guru, dia juga mungkin bergaji RM2K. Jumlah kesemuanya RM4K. Sewa rumah di Petaling Jaya RM700. Jika ada anak, anak perlu dihantar ke rumah pengasuh. Seorang anak RM250. Kalau ada lebih daripada itu, jumlahnya juga akan berganda. Ibu bapa juga perlu dihantar sedikit wang. Anak yang baik harus mengenang jasa ibu bapa. Jika tinggal di kampung pula, lain juga ceritanya. Bolehlah hidup agak mewah sikit. Inilah yang dikatakan sebagai kemiskinan relatif. Disebabkan oleh itu, tidak mustahillah jika dikatakan ramai orang kini tidak meminati profesyen ini. Profesyen in hanya diambil disebabkan oleh kesukaran untuk mendapatkan pekerjaan yang lain. Namun ramai juga yang memandang profesyen ini sebagai satu pekerjaan yang mulia. Pekerjaan ini dilihat bukan sahaja sebagai aset di dunia malah juga sabagai aset di akhirat. Ganjarannya besar juga di sisi agama.

Bagi diriku, aku suka akan pekerjaan ni. Seronok rasanyanya dikelilingi para pelajar yang comel-comel. Tak comel pun aku akan sayang. Yang nakal ditegur, yang rajin dipuji. Yang nakal pun kalau buat baik turut akan dipuji, malah dipuji lebih tinggi lagi. Itulah suntikan semangat yang dapatku berikan kepada semua anak didikku. Kerja guru zaman ini memang banyak. Gosip-gosip di bilik guru juga hebat. Tapi apa yang penting aku mesti jadi guru hebat. Guru hebat bukannya yang dapat hadiah macam-macam pada Hari Guru, tetapi aku ingin melihat satu hari nanti, ada yang datang padaku dan berkata, terima kasih Cikgu.

Friday, June 8, 2007

Aktiviti Cuti Sekolah



Cuti datang lagi. Pada saat aku sedang menulis ini, cuti dah pun nak habis. Namun, saat-saat percutian aku kali ini sungguh menyeronokkan. Walaupun tidak berpeluang pulang ke JB namun aku dapat juga berjumpa abah dan emak, tok dan mak long. Segamat, Muar, Keramat, hospital, gua, hutan, air terjun, semuanya aku pergi.

Hari ini aku ingin nak bercerita tentang pengalaman bertrek besama-sama adikku Nor dan juga bekas pelajar-pelajarku ayng sememangnya rapat denganku; Azhar dengan Anisnya, Anis bakal Doc, Adlie, Julie, dan Syafiq, serta tak terlupa juga Nor. Seawal 9 pagi 7/6/07 hari Khamis kami bertemu. Aku telah menjemput Anis dan Adlie manakala Azhar menunggu di Shell Jalan Gasing. Syafiq dan Julie akan tiba ke Restoran Raju di Bukit Gasing. Apabila semua telah tiba, kami pun apa lagi, melantaklah roti canai terkenal di sana. Takper... Cikgu belanjer... Suka ajer semua.

Kami pun mulalah masuk ke dalam hutan Gasing pada pukul 9.50 am. Semua bersemangat. Mula-mula kami cuma turun bukit ajer tetapi apabila naik bukit, Anis dah mula membebel. Hahahah.... member sudah tidak larat nak mendaki bukit sebenarnya! Bising mulutnya memarahi sesiapa sahaja. namun kami semua memberikannya semangat! Kelakar juga saat-saat itu. Aku tahu.. Anis ni tidak kenal erti kalah... Sakit kepala lutut bukit tetap didaki. kami sempat merakamkan saat-saat mendaki bukit, main air, meniti jambatan gantung,dan juga berehat di dalam hutan gasing. Paling seronok adalah masa yang dapat kami luangkan untuk bersembang!! Susah nak ada masa seperti ini. Kami habis menjelajah hutan ketika waktu tengahari. Sempat lepak lagi di pintu masuk hutan untuk bersembang. Selepas itu, kami pun makan di Restoran Jaring di Mentari Park. Saja ajer bawa mereka ke sana kerana aku perlu mengambil barang dari pejabat Sayang. Selepas makan semua lepak di rumahku. Seronok! Semua yang busuk pergi mandi tapi Julie ajer yang tidak. Dia leih rela busuk daripada tidak mandi di bukan bilik airnya!! :))

Entah bila lagi ada saat manis seperti ini...

Saturday, June 2, 2007

Ekspedisi Gua Gelap








Gua Gelap!!! Kat mana tuh? Kata mana lagi!!! Kat Batu Cave la...
Ada orang ingat, Batu Cave hanya tempat orang Hindu berhala. Tak jugak.... Boleh buat ekspedisi tau!!

Tidak melepaskan peluang ini, aku bawalah sekali adik bongsuku, Adibah. Saja ajer nak lihat dia berseronok ketika cuti ni.. Nak pergi sendiri jangan haraplah... mana ada masa..

Lawatan Persatuan Taekwando dan Lembaga pusat Sumber telah bergabung tenaga untuk menjayakan lawatan ini. Ahli pusat sumber ramai pula yang tidak datang. Marah pulak rasanya. Kesian Kathleen kena kutip semua duit dan dahulukan duit dia sendiri untuk menjayakan lawatan ini. Tempahan awal semuanya telah dibuat dan dibayar. Aku telah mengarahkannya untuk mengutip wang walaupun daripada mereka yang tidak datang tetapi telah memberikan nama. Guru pengiring lawatan ini tak lain dan tak bukan diriku sendiri, Puan Zurina dan Puan Ernice. Puan Liza tak dapat datang kerana sakit perut....

Tempat pertama lawatan adalah ke FRIM di Kepong. Sekejap sahaja di sana. Masuk hutan ni tak lah menarik sangat. Aku ingat ada jugak pacat yang menyinggah tapi seekor pun tak ada. Dah pupus dah agaknya. Sekarang ni barulah aku tahu di FRIM ada air terjun. Nyaman gitu! Diba sampai nak mandi!!! Dia tak nak kluar dari air!!!!

Selepas berada di FRIM kami makan tengah hari di restoran dalam FRIM sendiri. Mahal rasanya pakej makanan tersebut. RM4 seorang! Makan nasi goreng, mee hoon goreng dan karipap aja! Cikgu makan bayar sendiri. Kak Zurina telah bermurah hati untuk belanja makan. Thanks Kak Zu...

Dah kenyang... kami pun berangkatlah ke BVatu Caves.....

mmm..... tak tau dah nak kata camner...
seronok giler...
kita jalan...
baring....
meniarap...
merangkak...
cium tanah...
melompat...
memanjat...
mengharung...
semuanya kami buat!

Tapi mmg best!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...