JOM LAYAN IKLAN

Saturday, March 3, 2007

Pengalaman Chat - 3 Mac 2007

Hari ini aku jelmakan diri di YM. Saja aje aku berbuat demikian untuk melihat insan yang bertegur sapa. Aku tidak pun menegur sesiapa memandangkan aku agak sibut menyiapkan kertas kerja. Apa-apa pun seorang insan yang kukenal melalui Portal Komuniti Friendster aknirnya menyapa. Dia adalah seorang lelaki India warga negara Canada, berumur 56 tahun dan sudah pun berkahwin dan punya seorang anak gadis sebayaku. Mmm... semasa berkenalan dia hanya menyatakan bahawa dia ingin menemuiku atas dasar ingin menjalin persahabatan. Padaku apalah salahnya untuk berkawan. Tak salah pun asalkan aku tidak melanggar norma sosial dan kehendak agama. Rupa-rupanya dia ingin berjumpaku untuk melampiaskan nafsunya ketika berada di Malaysia. Aku tahu akan niatnya apabila aku memintanya untuk menyatakan tujuannya mencari sahabat di Malaysia. Katanya untuk hubungan kasih sayang. Mmm... apabila itu jawapannya aku katakan kepada diriku bahawa inilah masanya untuk aku tunjukkan kepada mata dunia bahawa orang Malaysia tidak akan mudah jatuh kepada pujukan nafsu orang lain. Rakyat Malaysia masih teguh kepada norma sosial yang positif. Rakyat Malaysia bencikan hubungan seks rambang yang membawa kepada AIDS. Rakyat Malaysia jujur dalam perhubungan untuk mengeratkan persahabatan seantero dunia berlandaskan nilai-nilai yang murni. Yang penting buat diriku adalah untuk menghindarkan diri daripada melakukan sesuatu yang tidak baik di sisi agama dan tanggungjawabku sebagai seorang isteri kepada suami yang kucinta, sorang anak kepda ibu bapa yang tidak jemu menerapkan nilai murni walaupun anak-anak telah berkahwin, dan diriku sebagai seorang guru yang perlu memaparkan nilai yang murni dan mencegah anak-anak didik daripada melakukan perkara yang tidak diingini. Inilah yang perlu aku tunjukkan kepada sesiapa sahaja tak kira di mana jua.

Dia ingat aku ini siapa? Jual diri dan maruah bangsa ke?
Kesan jika aku mengikut kehendaknya:

  1. Mencemarkan diriku Sudah pasti suamiku akan mengatakan bahawa aku ini isteri jalang. Isteri yang tidak tahu menjaga maruah diri. Aku juga akan menerima tomohan daripada masyarakat selain daripada penyisihan daripada keluarga. Aku ini Cikgu bahasa yang perlu mengajar pelbagai ilmu merentas kurikulum dan juga Cikgu Pendidikan Moral. Kalau cakap aje dalam kelas tetapi perangai serupa tak bikin tak guna juga!!
  2. Mencemarkan nama Malaysia Dia adalah warga Kanada. Aku adalah warga Malaysia. Jika aku melakukan perkara yang tidak baik sudah tentu dia akan menjaja nama rakyat Malaysia yang amat peramah sehingga sanggup menggadaikan maruah diri. Kawan-kawannya yang lain pula akan turut melakukan perkara yang sama.
  3. Aku dapat AIDS Nak ke dapat AIDS? Orang seperti ini sudah tentu amat biasa dengan pergaulan bebas. Ke mana-mana saha dia pergi sama ada atas tujuan perniagaan atau pelancongan akan melakukan perbuatan yang terkutuk itu. Lagi pun dia telah berumur. 56 pula tuh!! Aktiviti seks bebas ini tentu telah sebati dalam dirinya sejak... mungkin sejak dia mengenal erti akil baligh! Tak mustahil jika dia sudah pun ada penyakit itu dan juga penyakit lain. Apabila aku dapat AIDS nanti secara tidak sedar aku turut menyebabkan suamiku juga merana.
  4. AKU MASUK NERAKA!!!! Aku sebagai seorang insan dewasa dan tahu akan hukum hakam sesuatu tindakan yang aku lakukan. Ada halal dan haramnya... Kalau dah tau salah tetapi buat juga tanpa rasa bersalah atas tindakan yang bodoh... tentu lah aku menyerahkan diri ke alam neraka. Nauzubillah....
Tak kisahlah jika aku kehilangan seorang rakan chat hari ini. Dia telah memberitahu bahawa dia akan buang namaku dari senarai chat friendsnya. Tapi...aku bangga dengan diriku hari ini... aku telah membuat keputusan yang baik dan menunjukkan bahawa ini warga Malaysia yang perlu dibentuk.

Terfikir pula aku akan anak-anak didikku mahupun adik-adik aku sendiri. Apakah tindakan yang akan mereka ambil? Adakah mereka akan menuruti kehendak lelaki asing ini? Adakah mereka sanggup menggadaikan maruah diri untuk memewahkan diri yang hanya untuk seketika? Takut aku jika wang dapat menggelapkan mata dan minda... huhuhu...takutnya... Doaku bahawa adik-adikku dan anak didikku anak berfikiran positif dan tidak lupa akan ajaran agama dan juga nasihat ibu bapa sebelum melakukan perkara yang bodoh. Semalam aku hadiri ceramah motivasi di sekolah yang dikendalikan oleh seorang ustaz. Katanya, "Para pelajar kita semuanya pandai, tetapi malangnya mereka gemar melakukan perkara yang bodoh..... Sebab itu mereka nampak bodoh." Walau pun kata-katanya dan gambar kartun yang ditunjukkan adalah lucu, namun ada betulnya. 100% betul ustaz!

Berikut adalah sebagian daripada perbualan kami.

teacherhoneym: i c...
teacherhoneym: tht's y i asked
teacherhoneym: u may be a christian but yr name is d----..
teacherhoneym: same here.....in Malaysia
*l2001: that not my real name
teacherhoneym: i c...
*l2001: real name doesnt matter
teacherhoneym: whts yr rel name?
teacherhoneym: i'd like to call u by yr real nema, may i?
*l2001: n
*l2001: no
teacherhoneym: uo to u
teacherhoneym: up to u
*l2001: dont know if we will be chatting anymore
teacherhoneym: will not force u, d----...
teacherhoneym: ok then
teacherhoneym: no offence here
teacherhoneym: thanks for willing to say hi
*l2001: as i said, i am looking for a lady i can meet
*l2001: no problem
*l2001: u have a nice day
teacherhoneym: same to u...
teacherhoneym: sorry for can;t meet u personally...
*l2001: np
*l2001: no big deal
teacherhoneym: it's ok...
*l2001: not the end of worls for any of us
teacherhoneym: for our own good too.....
teacherhoneym: yep...
teacherhoneym: do come with yr family n we can join n njoy
teacherhoneym: bye for now....
*l2001: bye
teacherhoneym: ;)
*l2001: stop that
teacherhoneym: :-h
teacherhoneym: sorry...wrong icon
teacherhoneym: :))
*l2001: i removed you from my yahoo. sorry
teacherhoneym: ok...
teacherhoneym: no offence...
*l2001: none taken
teacherhoneym: i belief in my religion not to commit adultry
teacherhoneym: sorry
*l2001: hope all in your religion do what u believe in
teacherhoneym: say no to aids...but say yes to pure friendship to unite the world...
*l2001: unite the world under one religion?
teacherhoneym: i did not say under 1 religion
l2001: not all believe in that
*l2001: thanks
teacherhoneym: i told it was for freindship... n i belief in my religion
*l2001: bye
teacherhoneym: bye



*Nama chat friend tersebut telah diubah.

Oleh itu anak-anak sekalian, kita seringkali menyatakan bahawa faktor remaja itu terjerumus dalam gejala sosial yang tidak sihat disebabkan oleh pendidikan dan salah satu daripadanya adalah didikan agama. Ini jelas menunjukkan bahawa agama memainkan peranan yang penting dalam mendidik jiwa seseorang.

Semoga kita menjadi warga Malaysia yang berjaya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...