JOM LAYAN IKLAN

Tuesday, February 20, 2007

Tahun Melawat Malaysia 2007







Tahun Melawat Malaysia kembali lagi. Justeru, sempena cuti Tahun Baru Cina baru-baru ini, aku berkesempatan untuk melawat ke Terengganu Darul Iman. Hatiku amat gembira sekali. Bersama seorang rakan bersama isterinya, kami bertolak dari Petaling Jaya seawal 6.30 pagi sebaik sahaja menunaikan solat Subuh, 17 Februari 2007 bersamaan hari Sabtu. Dalam perjalanan, kami ternampak sebuah pacuan 4 roda yang membawa bersama-sama mereka anjing keluarga yang bersaiz besar di belakang kereta mereka. Anjing itu nampak gembira sekali kerana berpeluang untuk berjalan-jalan.

Destinasi kami di Terengganu kali ini adalah Merang, yang terletak kira-kira 36 kilometer ke utara dari Kuala Terengganu. Tempat penginapan kami adalah di Sutra Beach Resort yang hanya terletak bersebelahan dengan pantai. perjalanan kami mengambil masa selama 8 jam (setelah berehat sebentar di Kuantan). Setibanya di sana, kami terus ke bilik penginapan kami. Bilik bernombor 625 merupakan bilik standard 2 katil. Jadilah.... Inilah rezki kami... dan kami tetap bersyukur ;) Perjalanan yang lama amat memenatkan dan kami pun tertidur dengan nyenyaknya bertemankan bunyi deruan ombak yang menghempas ke pantai.... mmmm...besnye.....

Seperti yang dirancangkan, aku mengikut suamiku dan rakannya ke jeti yang terletak kira-kira 5 km dari resort. Suamiku kaki pancing, dan aku pula kaki ikut :))
Sebagai peminat 'fly fishing' suamiku berhabis ribuan untuk memastikan segala kelengkapan memancingnya bukan sekadar cukup sahaja, tetapi juga lengkap. Padaku...asal suamiku bahagia, aku kan tetap bahagia jua. Pemandangan di jeti amat indah sekali. Tempat ini walaupun dipangil jeti, namun begitu tempat ini bukanlah tempat untuk menunggu bot tambang untuk ke mana-mana. Tiada pun apa-apa bot yang kelihatan di jeti ini. Lebih kurang 20 meter dari jeti ini pula merupakan tembok batu yang didirikan sebagai pemecah ombak. Tembok ini tidak lah besar dan panjang. ketika air laut surut, sesiapa saja bolah turun ke pantai untuk berehat, mengutip kulit siput dan apa-apa sahaja aktiviti. Jeti ini sebenarnya adalah tempat untuk bersantai sahaja. Tidak ramai orang ketika kami tiba di sini. Yang kelihatan hanyalah sebuah keluarga yang sedang berkelah bersama-sama anak-anak mereka yang seronok berlari ke sana dan ke mari....Mmmm seronok jadi budak kecik....

Selama berada di sana selama 4 hari 3 malam aku tidak pernah merasa bosan. Inilah percutian rehat yang sebenarnya. Mana boleh aku memanjakan diriku di Kuala Lumpur sebegini! Kata orang putih..."eat sleep and be merry". Makanan di sini hebat-hebat. Setiap kali waktu bersarapan, aku aku makan sepuas-puasnya sehingga kami tak mampu untuk makan tengahhari. Untuk makan malam pula, kami akan keluar ke sebuah restoran yang menghidangkan pelbagai juadah untuk menjamu selera. Sebut sahaja! Terdapat juga satu malam yang kami hanya makan di resort tersebut kerana ingin menyaksikan persembahan kebudayaan. Seronok melihat pelbagai jenis persembahan tarian termasuklah persembahan taridra Ulek Mayang. Para pelancong juga berkesempatan untuk menari bersama-sama penari-penari. Seronok juga melihat Mat Saleh yang bersemangan ingin mencuba tarian Joget.
Kelakorrrrrr...kui3

Pada setiap pagi pula, selepas menunaikan solat Subuh, aku akan menyaksikan keindahan alam ciptaan Allah iaitu matahari terbit. Subhanallah (Maha Suci Allah).. cantik sungguh.... Walaupun cara matahari terbit kali ini bukanlah seperti yang ingin aku saksikan(matahari benar-benar berada di antara garisan laut dan langit), namun cukuplah untuk aku simpulkan bahawa Tuhan itu Maha Kuasa. Aku juga tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan keindahan matahari terbenam di ufuk barat. Cantik sungguh pemandangannya. Dicelah-celah daun pelepah kelapa, dengan perlahannya matahari melabuhkan diri untuk memberi peluang kepada sang bintang untuk memperagakan diri.

Setiap kali bercuti, setiap kali itulah juga aku akan memperbaharui kelas belajar berenangku daripada suamiku. Nasiblah air masin ... mudah lah untukku mengapungkan diri. Saja aje bermain air. Nampaknya otakku memang bebal untuk belajar berenang.

Aku amat berharap untuk bercuti di perairan pantai barat satu hari nanti. Harapnya hujung tahun ini..Insya Allah....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...